Wat is een dienstverleningsdocument?

Dat is een document waarin de tussenpersoon beschrijft welke beloning hij ontvangt. Ook moet hij in dit document vertellen welke werkzaamheden hij hiervoor doet. Hij moet deze informatie geven na het eerste oriëntatie gesprek.

Een tussenpersoon kan bijvoorbeeld een uurtarief berekenen dat de consument moet betalen. Hij geeft dan aan in het dienstverleningsdocument welk uurtarief hij hanteert. Ook moet hij een indicatie geven van het aantal uren dat hij bezig zal zijn.


Als een tussenpersoon provisie ontvangt van de aanbieder moet hij zeggen wat de minimale en maximale provisie per product kan zijn. De daadwerkelijke provisie moet hij uiterlijk bij de offerte aan je doorgeven.

Aanbieders die zonder tussenkomst van adviseurs hun eigen financiële producten verkopen moeten meer informatie geven over de dienstverlening die je kan verwachten.

Provisieloos verzekeren of een hypotheek afsluiten zonder provisie te betalen is natuurlijk goedkoper! Het aanbod is er, u hoeft alleen nog maar te vergelijken en een keuze te maken.

Meer weten of uw offerte vergelijken met een offerte zonder provisie? Bel 0900 - 446 0 446 (lokaal tarief), gebruik het contactformulier.


Download hier ons dienstverleningsdocument

Vragen over provisie